tirsdag 29. januar 2013

Kvinner og deltidsarbeid!

   


Etter å ha lest Elisabeth Skarsbø Moen sin kommentar i VG 
28.01.12 om kvinner og deltidsarbeid holdt fru Andersen på å sette lunsjen i halsen! 

En stund tenkte fruen at det var det beste både for omgivelsene og for fruens eget blodtrykk at hun lot Moens tanker seile sin egen sjø. Men så var det denne irritasjonen fruen kjente på da, irritasjon over at Moen kalte deltidsarbeidene kvinner for usolidariske. At Moen nærmest anklager deltidsarbeidene for å sluntre unna. 

Moen skriver blant annet: 
"Frivillig deltidsarbeidende er usolidariske....."

".....Frivillig deltidsarbeidende kvinner skaper et bilde av oss som en slags "reservearbeidsstyrke", som til nød kan jobbe litt deltid og som til stadighet er syke eller hjemme med syke barn. Det går ut over synet på kvinner som arbeidskraft generelt....."

Fru Andersen synes at Moen fremstiller deltidsarbeidende kvinner som late og selviske. Hun slenger ut med nedsettende beskrivelser uten å ha undersøkt hva som ligger til grunn for at noen kvinner velger/ønsker å jobbe deltid. 

Fruen tror nemlig ikke det er fordi de ønsker å sitte på cafe eller fordi de skal slappe av. Fruen tror mange jobber deltid fordi de må få hverdagen til å gå opp! Mange jobber nok også deltid fordi de har en svært krevende arbeidsdag. Å arbeide som sykepleier (som Moen bruker store deler av innlegget sitt på å harselere med) er nok mer fysisk slitsomt enn det å sitte i Akersgata og knatre på et tastatur!

 

Har du lest kommentaren i VG? 
Hva synes du?
 


16 kommentarer:

  1. Er sjøl heltidsmamma og deltids "butikkdame". Har ikke jobbet fullt på mange år pga "konstant" gravid og hatt alvorlig sykt barn.Nå er jeg verken gravid eller har sykt barn*bank i bordet*, men for sånne som meg da er det ikke mye jobb.. Jobbe fullt med 4 barn og ikke minst mann frister kanskje heller ikke så mye..
    Har full respekt for hva kvinner velger uansett jeg! Og det er virkelig opp til den enkelte hva de ønsker/velge!!

    SvarSlett
  2. Kjenner jeg blir provosert UTEN og ha lest artikkelen, er i godt humør så jeg tror jeg hopper glatt over den !
    Møkka kjerring , Moen altså !! Hi hi :)
    Klem, klem

    SvarSlett
  3. Ha.. slenger meg på kommentaren til Fru Hansens Kreativiteter! Og du, grattis med blogganbefaling i rom123! Jeg også - stas :) Ha en fin dag - og ikke tenk noe mer på Moen!

    SvarSlett
  4. Åååå, blir provosert!!!!

    Men viktigst av alt, lev og nyt livet....

    :)

    Klem

    SvarSlett
  5. Har ikke lese det, men kjenner jeg blir sint.
    Det virker ikke som det å oppdra unger har noen verdi i det hele tatt,
    Og ungene vår er jo det viktigste vi har og trenger litt mer enn bare sliten foreldre
    i hverdagen, og foreldre som må prioritere husarbeid i helgene.
    Syns og at det er enda mer solidarisk å jobbe deltid, for da er det enda flere som får jobb, hehe.
    Håper du klarer å nyte dagen :)

    SvarSlett
  6. Jeg har heller ikke lest, men utfra det du siterer her tror jeg ikke hun ser hele bildet. Hva med de som jobber ufrivillig deltid? Det er en del av de. Som kun får 20% fast og må ta så mange ekstra vakter de får. Det er faktisk en del av de.

    Om man vil og kan jobbe deltid må det være supert for familielivet syns nå jeg. Det gir mer tid til barna.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  7. Nå er det vel ikke først og fremst "deltidsdamene" som renner ned verken cafeene eller SATS. Deltidsdamene har for det første deltidslønn og for det andre familieforpliktelser som gir dem annet å drive med!

    Det blir for enkelt å legge skylda på kvinnene og ikke ta innover seg de samfunnsstrukturene som fortsatt finnes i "likestillings-Norge".

    Men så har vel aldri Akersgata klart å gjenspeile verken arbeiderklasse- eller kvinneperspektiv...

    SvarSlett
  8. Kjenner det er HEEEEELT greit at jeg ikke har lest den kommentaren. Jeg er i utgangspunktet alt for engasjert og blir fort provosert - det kan umulig være bra for hjertet mitt. Jeg jobber selv fulltid i tillegg til studier og verv som folkevalgt. Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å jobbe deltid for å kunne tilbringe litt mer tid sammen med barna mine. Det er NÅ barna mine er små. Jeg kan altså ikke fatte og begripe hvordan det kan bli negativt/ feil for noen at man ønsker å tilbringe tid sammen med barna sine?????? Jeg er helt enig at vi har MYE ledig arbeidskraft i dette landet, bruk heller ressursene på å "sparke" "navere" ut i arbeidslivet og legg til rette for funksjonshemmede - i stedet for de som ønsker å bruke litt tid sammen med Norges viktigste ressurs, barna.

    Nå skal jeg puste rolig og telle til ti - og forsøke å tenke på noe heeeeelt annet.

    Klem fra Jijji

    SvarSlett
  9. Er så enig med deg!! Familie er viktigere enn jobb og det er utrolig travelt å jobbe fullt.. Klem!

    SvarSlett
  10. Huff!! Tror jeg skal si denne Moen noen sannhetens ord! Hilsen sykepleier i 75% stilling, trebarnsmor og bondekone. P.S. Tusen takk for flott blogg, Fru Andersen!!

    SvarSlett
  11. Jeg har ikke lest denne kommentaren, og kjenner at det er helt greit for meg.
    Jeg er en - av sikkert mange - som frivillig jobber deltid fordi vi har funnet ut at livet består av mer enn jobb.
    Jeg hadde sikkert ikke jobbet deltid hvis det ikke hadde vært mulig økonomisk, men ser jo at det er et privilegium å ha muligheten, til og med uten å ha små barn.
    Tenker at dette er noe hver enkelt må bestemme - og de som ikke greier å se det store bildet, bør holde munnen lukket.
    Fin kveld til deg!
    Klem, Marianne.

    SvarSlett
  12. Jeg har ikke lest kommentaren, men dette temaet har dukket opp på mange blogger det siste året. I mine yrkesaktive drøyt 30 år har jeg hatt 100% jobb kun 1 år. Jeg innser at det kommer til å merkes på min pensjon, men det var et valg vi gjorde for mange år siden og som vi hadde tatt på nytt.

    Som mange andre kommenterer så gir mindre enn 200% jobb utenfor hjemmet familien mulighet til å få kabalen til å gå opp.

    SvarSlett
  13. Har lest den ja, og blitt provosert..deltidsarbeidende sykepleier som jeg er :) likte spesielt godt den delen om at visst det var det at var så mange tunge løft i helsevesenet som gjorde at man ikke jobbet fullt så kunne menn heller ta jobben vår..de ville verken klage på tunge løft eller bli sykemeldt...som om det er DET handler om!!!
    Jaja, vi får la det prelle av og leve livet sånn som det passer OSS, og ikke henne!!
    Her skal onsdagen nytes med mine to kjekke gutter ;)
    Fin dag til deg!!

    SvarSlett
  14. ÅÅÅÅ så glad jeg er for å ikke ha lest den kommentaren!!
    Er så suuuper glad for at jeg har MULIGHET til å være mer sammen med barna mine.. Det er tross alt barna som er viktigst.. skulle jeg jobbet 100% så hadde jeg hatt konstant dårlig samvittighet for mine barn.. det er jo de det går utover!! Elsker å sulle hjemme å være impulsiv med mine små!! :)

    Fin dag til deg, søta!
    Klem

    SvarSlett
  15. Hei! Helt enig med deg! Finnes mange krevende yrker,sykepleier,førskolelærer orv. Hun burde prøvd seg på en ordentlig jobb!:) Småbarnsfamilier har alt for mye å gjøre i hverdagen. Alt for mye krav/forventninger,og komme i jobb hurtigst mulig!
    Ha en god kveld!

    SvarSlett
  16. Sååååå enig med Fruen! Selv jobber jeg deltid, har fire barn som bedriver sine fritidsaktiviteter med det som følger med av arbeid til mor... Mannen i huset jobber stortsett kun kveld og/eller helg.. så vi hadde ikke fått kabalen til å gå opp... og om vi hadde forsøkt tør jeg ikke tenke på hvilken hverdag barna eller vi voksne hadde fått.

    Syns det er trist det er sett ned på å kun ha en betalt deltidsjobb, og en ubetalt 24/7 arbeidsuke i tilegg. Nesten som om det er mer respektert å jobbe i barnehage og ta vare på andres barn mot betaling enn å jobbe hjemme med å ta vare på egne barn.

    SvarSlett