fredag 25. januar 2013

Lykkelig?



 

Noen sier at de ikke tror på det å være lykkelige! At å være lykkelig egentlig er et konstruert begrep og en følelse alt for mange streber etter uten å oppnå. De samme personene sier at de er fornøyde med å ha det greit. At de har det greit nok. Underforstått at de kunne hatt det bedre, at de gjerne kunne vært lykkelige, men at det er de ikke og dermed lander de på at de har det greit som de har det. 


Det at slike utsagn kommer fra personer som er friske, har gode jobber, fine hjem, veloppdragne barn og tid/penger til å drive med noe de liker på fritiden osv gjør at fru Andersen lurer på om hun har misforstått hele begrepet "å være lykkelig". 

Er man i 30-årene allerede så mettet på opplevelser at det å glede seg over de små tingene ikke er tilstrekkelig for å kjenne lykken boble på innsiden? For å sette det litt på spissen; må man stå på en takterrasse i NY, med fet lommebok, en snasen kar ved sin side, omkranset av berømte venner og nippe til sjampis (selvfølgelig syltynn og i ført lekker designerkjole) for å føle seg lykkelig? 


Nei, fruen tror på å glede seg over de små tingene, de enkle opplevelsene. Situasjonene som går din vei. 

For fruen kommer lykkefølelsen strømmende når hun får små brev fra minstejenten hvor det står "Til AMMA" på, når hun finner akkurat det gavepapiret hun hadde sett for seg hun så gjerne ville ha (ok innrømmer det, litt sær), når hun legger seg i rent sengetøy, når hun leser fine kommentarer fra leserne på bloggen sin, når hun faktisk rekker å få gjort det hun hadde planlagt og når bilen som streiket tre ganger på vei til teaterøving går som en klokke dagen etter på vei til kunstløptrening. Alt dette opplevde fruen i går og hun mener at det er lykke! 


Fruen tror at om hun ikke hadde gledet seg over de små tingene, om hun ikke hadde følt lykken bre seg i kroppen som en sitrende varme av hverdagsgledene, så hadde hun nok ikke klart å glede seg over å stå på en takterrasse i NY heller.
 Og tenk så trist da, å stå der for så å si "tja utsikten over NY den er vel grei nok, jeg har det vel bra nok." 

Fruen forstår at for mange er livet veldig utfordrende. Noen kan befinne seg i situasjoner man ikke ønsker å være i, men som man ikke kan gjøre noe med. Likevel, se etter de små tingene, de er der! 




Fruen ønsker med dette innlegget å utfordre deg: 
Hva gjør deg lykkelig? 

Stort smil og god helg fra fru Andersen! 
(Som i helgen skal få gjort noe med etterveksten sin, o´joy!)

PS: Bildene er tatt hjemme hos fruens mamma. 

22 kommentarer:

  1. Lykken i livet for meg er natur, gå en tur...kjenne at jeg lever. En vakkert utsikt en vintermorgen fra hytten med en kopp kaffe og nyte utsikten fra stuen :)
    En båttur om sommeren, bølgeskvulp og bare tær....et glass vin :) da bobler det små lykkebobler i kroppen min :)

    God helg, nyt livet og klem fra meg :)

    SvarSlett
  2. Hei på en fin dag!
    Herlig innlegg med fine refleksjoner!
    Jeg er så enig med deg. For meg befinner lykken seg i små ting; at minstemann som er blitt 10 år fremdeles kan like å sitte på fanget en gang i blant, å se på ungene mine som ligger og sover, en god kopp kaffe, en lang venninneprat, varmt hjemmebakt brød med smør, en fin låt på radioen osv.
    Jeg har ingen som helst ønske om å stå i en designerkjole på en takterasse i NY. Da vil jeg heller sitte og prate med fastboende på en billig kafe` i et eller annet spennende land og trekke inn nye lukter, smaker og impulser.
    Lekre bilder forresten. Lykkelig helg til deg og dine!
    Klemmer fra Kaspara

    SvarSlett
  3. For et fint innlegg, Fru Andersen :-)
    Jeg blir også lykkelig av de små hverdagstingene, men for meg er nok også lykke mer små blaff, enn en konstant tilstand. Å se veslekæll kose seg, et uventet kyss, nye blomster, en smart idé i interiøret, en hyggelig kommentar, blogging.... Det er så mye, og det varierer. Alt etter dag og humør :-) Men at alle går rundt og er så forbanne lykkelige H E L E tiden, det nekter jeg å tro; da er det noe de ønsker å dekke over, tror jeg.
    Fin fredag til deg :-)

    SvarSlett
  4. Dette innlegget gjorde meg litt lykkelig faktisk. Mine dager er 'bare greie' for tiden, men akkurat som du skriver her prøver jeg å glede meg over de små tingene og finne lykke der. Et smil. Litt latter. En ny blomst. Glade barn. Trivelige kolleger. Lunsjdate med ei god venninne osv. ♥

    Ha ei herlig helg!

    KLEM

    SvarSlett
  5. så fint hjem fruens mamma har!! :) lykke?? alt er relativt... hehe... lykke i dag er å drite i å vaske gulvet man sitter fast i for en prioriterer sofaen m blogs... :) se snøfnuggene falle.... se lille wilma ligge å sove.... så en kan få litt ro... jah.... rolig dag... det er lykken i dag... :)
    jeg er langt fra lykkelig hver dag.... men prøver å glede meg over de små tingene.... er jo de som kommer oftest... :) å finne en gammel tallerkenhylle på søpla ga meg like mye lykke som å kjøpe louis vuitton veska mi for å si d sånn... :)
    ha en fin dag AMMA.... <3 sååå koseligt.... rørt av sånt...

    klems Diana.

    SvarSlett
  6. Å det er så sant så sant, kunne ikke fått sagt det bedre selv. Lykke er for meg å komem hjem fra jobb, vite at de fine jentene mine står klar i det jeg kommer inn døren og gir meg en velkomst så flott at man skulle tro at jeg hadde vært borte i mange år. det er lykke det <3

    SvarSlett
  7. Herlig innlegg☺☺☺
    Lykke er kjærestetid, glade ungar, gode venner, herlige kommentarar frå søte små som får meg til å smile og le, ...det er jo tross alt dei små tinga som får fram lykkefølelsen☺

    God helg☺

    Klem M♥

    SvarSlett
  8. Heeeei søte Fru!!
    Herlig innlegg, du satte ord på mine følelser for Lykkelig..Jeg liker å bli lykkelig av de små ting...:) Såååå herlig, søta!

    Ha en fin dag!
    Klem til deg!

    SvarSlett
  9. Jeg er så enig! Må innrømme jeg titt og ofte drømmer om feks. mer penger og større hus, men det betyr ikke at jeg ikke setter pris på de små tingene :) Stråler av smaken av morrakaffien, nyinnkjøpt interiør, sol, nytt sengetøy, smil fra mini osv. Du er god på å få frem gode poeng :-)

    Jeg ønsker deg ei nydelig helg, fru Andresen.
    Klem fra Monica :-)

    SvarSlett
  10. Utrolig flotte bilder:) Jeg er lykkelig, men kunne nok vært mer lykkelig i redusert stilling. Føler meg overveldet av så mye jobbing i tillegg til barn & husarbeid. Jeg er veldig imponert over alle DIY prosjekter og oppussing på flere interiørbloggere, jeg får nesten aldri tid;)! Kanskje når de blir større...:)! Viktig å ta vare på øyeblikkene ja...!

    SvarSlett
  11. Glømte jo å faktisk svare på spørsmålet ditt...;) Det som gjør meg lykkelig er når de små hopper opp i senga mi for å kose.. Og når hun på 2 år sier noe morsomt, eller når hun på 6 år klarte å skøyte første gang hun prøvde <3 stolt! Ungene er nok de som gjør meg mest lykkelig ja <3

    SvarSlett
  12. Å så flott innlegg:)
    Helt enig med deg, sjøl om jeg av og til ønsker meg litt velstand og sånn også;)

    Ha en flott fredag, nå fikk du frem smilet mitt<3

    Charlotte

    SvarSlett
  13. Herlig innlegg du er god du,eg synest det er så godt å bli glad over småting,bare eg får et blad i posten og eg har sjokolade i skuffa så blir eg glad men kunne godt tenkt meg å visst kva rike folk gleder seg over?
    Den som kan glede seg over små ting har masse å glede seg over:)

    Ein fine helg til skjønne deg:)
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  14. Herleg! Dei små ting gjer meg lukkeleg, noko vakkert å kvila blikket på gjer meg lukkeg, ein finvers sommardag gjer meg auforisk... I vårt land i dag burde me klare å finne lukka manga gongar kvar dag. I allefall med eit heilt vanleg liv som mitt.

    Klem!

    SvarSlett
  15. Dette var et herlig innlegg. Ja det er godt å ha evnen
    til å glede seg over de enkle ting.
    Jeg gleder meg over en nydelig blomst,
    En koselig stund sammen med min kjære familie og venner,
    Et godt måltid med min kjære,
    Det er jo så mange ting som kan gi en lykkefølelse.
    En nydelig soloppgang- eller solnedgang.
    Ønsker deg ei herlig helg full av lykke :)

    SvarSlett
  16. Du er nydelig!
    Både inni pg utenpå : ) Og jeg er så enig, så enig -
    lykke er de små tingene i hverdagen, og de store
    selvfølgelig : ) Små hender i min, ett lite barnekinn,
    egentid for mor i form av en kaffe og ett magasin i noen minutter.
    Sjokolade, en mann som kommer litt tidligere hjem.. ahh,
    listen kan blir lang! Jeg kjenner meg lykkelig jeg, right here right now : )

    Også har man selvfølgelig ønsker og drømmer og alt det der, men
    å sette pris på alle disse små tingene gjør meg lykkelig.

    Fin helg til deg og dine kjære : )
    (og du, så fint hjemme hos mammaen din og!)

    Klem Elisabeth

    SvarSlett
  17. Veldig viktig å sette pris på de små tingene i hverdagen........for meg er det bare å ta en liten matbit/vin ute med en go venn....det gir meg livskvalitet når jeg kan kose mg litt:)og ellers være med venner generelt å hygge seg og prate om det meste....
    fin kveld til deg
    klemklem

    SvarSlett
  18. Nydelig innlegg!!! Å nydelige deg!! Lykke er i hverdagen, i minuttene.
    Love you. Smask!!

    SvarSlett
  19. Hallo du!! takk førr koseli kommentar inne hos mæ :-) Benkeplata e laga av Silestone og vasken det samme. Den e underlimt i benkeplata. Som man kunne les i avisa så eeeeeeelska æ virkelig den benkeplata hihi & fnis!! Ha en flott søndag videre!! :-)

    SvarSlett
  20. Helt enig med deg. Lykke er ikke en konstant tilstand.
    Lykke er små øyeblikk, små glimt. Små gleder. De små ting.
    Takknemlighet.

    Ha ei fin uke.

    Klem.

    SvarSlett
  21. Så fint innlegg! :)

    Mitt syn på lykke har nok endret seg mye de siste 5 årene pga sykdom. Før var lykke det å kunne reise, oppleve, ta barna med på ting de ikke har gjort før. Lære i om verden. Ytre styrt kanskje...Nå er nok mitt syn på lykke i større grad mer indre styrt. Harmoni, ro, fine tanker. Få en klem fra ungene, hjelpe de til å bli kjent med seg selv.

    Ha det fint
    Siw

    SvarSlett
  22. Fantastisk flott innlegg!! Mitt syn på lykke har endret seg i takt med alvorlig sykdom hos min og min manns nærmeste familie. Og det har endret seg i positiv retning, om man kan si det slik... Ting jeg tok for gitt tidligere, gjør meg lykkelig idag. De små tingene, hver dag. Man vet ikke hva som venter rundt neste sving. Det gjelder å gripe dagen, og være takknemlig for det man har. Hver dag.

    Takk for et fint innlegg, du tar opp et viktig tema.
    KLEM

    SvarSlett